Tips tegen faalangst

Faalangst is een overmatige angst om iets niet te kunnen. Om fouten te maken. Dit kan zich voordoen op allerlei momenten, bij uiteenlopende bezigheden. Als jij hier last van hebt, voel je hevige spanning, vaak al dagen voordat je een prestatie moet leveren. Het overwinnen van faalangst is niet gemakkelijk maar zeker niet onmogelijk. Ik ben gespecialiseerd in (rij-)faalangst en ik help leerlingen zelfverzekerd achter het stuur te zitten. In dit artikel geef ik je wat tips tegen faalangst en wat je zelf kunt doen om deze angst te onderdrukken.

Tips tegen faalangstWat heb je nodig?
Het is van groot belang dat ik weet wat jij nodig hebt zodat ik jou gericht kan ondersteunen. Stel me vragen, deel je onzekerheden en vertrouw erop dat ik zal ingrijpen op het moment dat het mis dreigt te gaan. Soms bouwt spanning zich tijdens een les op door iets dat zich voordoet. Op zo’n moment nemen we pauze en gaan we pas weer verder als jij zover bent.  Jij weet wat ik van je verwacht tijdens de les en ik zal er alles aan doen om jou te ondersteunen in het uitvoeren van de oefeningen.

Voordat je gaat autorijden
Voor het overwinnen van faalangst geldt dat een goede voorbereiding van groot belang is. Ga op tijd naar bed en zorg dat je voldoende nachtrust krijgt. Iemand die fysiek en mentaal is uitgerust raakt minder snel in paniek dan iemand die vermoeid is. Naast voldoende nachtrust zijn ontspanningsoefeningen zeer effectief tegen faalangst. Hierbij kun je denken aan meditatie, ademhalingsoefeningen, een lange wandeling of even lekker sporten. Doe wat bij je past, doe wat goed voelt.

“Alles wat je aandacht geeft, groeit”
Deze uitspraak heb je misschien wel eens eerder gelezen of gehoord. Waar jij je aandacht op vestigt, dat is wat er zich zal ontwikkelen. Concentreer je dus niet op alles dat er eventueel mis kan gaan maar buig die negatieve gedachten om in positieve gedachten. Wat kan er allemaal goed gaan? Denk aan al die dingen waar jij goed in bent (dat zijn er heel veel).

Haalbare doelen
Wees realistisch in het stellen van je doelen. Verwacht niet teveel van jezelf en neem niet teveel hooi op je vork. Niets is zo frustrerend als jezelf keihard in te spannen voor iets dat ver buiten de grenzen van jouw kunnen ligt. Dat is heel ontmoedigend en nergens goed voor, zeker niet voor je zelfvertrouwen. Het is wèl goed om ambitieus te zijn en ook om buiten je comfort zone te treden, maar stel niet te hoge doelen. Stap voor stap!

Vier je successen (en schrijf ze op)
Je doet iedere dag dingen goed. Je hebt iedere dag successen te vieren. Soms grote, soms kleine, maar ze zijn er. Ga eens bijhouden wat jouw successen zijn, je zult merken dat dit een enorme boost is voor je zelfvertrouwen. Daarnaast ga je hiermee anders denken: je focust namelijk niet alleen meer op alles wat er misgaat, maar juist ook op wat er goed gaat. Dit werkt zeer effectief in het tegengaan van faalangst. Geef die negatieve gedachten geen kans!

Het is oké
Wees aardig voor jezelf, fouten maken mág. Er bestaan geen mensen die geen fouten maken. Door fouten te maken leren we. Natuurlijk wil je tijdens je rijexamen geen fouten maken, en daarom oefenen we. Tijdens de lessen besteden we uitgebreid aandacht aan alles wat goed gaat en óók aan wat nog extra geoefend moet worden. Zo bereiden we jou voor op het examen. Geloof in jezelf, je bent tot alles in staat. Samen gaan we ervoor.

Wist je trouwens dat topsporters vlak voordat ze een wedstrijd hebben, hun overwinning in gedachten al visualiseren? Dit werkt zeer ontspannend en het geeft zelfvertrouwen. Dit kun jij ook: zie jezelf jouw overwinning maar vieren. Voel de opluchting en ga vol zelfvertrouwen je rijexamen in.

Next Post